Followers

Friday, December 7, 2007

beijing..im coming:))

beijing,china..kedatangan first time disambut ngan cuaca yg sgt2 sejuk..mencecah 3 until -1 drjh celcius..kedatangan aku ke bejing bukan shaja holiday but ader keje yg perlu disettlekan...sepanjang 5 hari kat sn,aku dibawa pusing2 oleh tourist guide disana..n malam hari lak attend the meeting with my father business partners..actually,aku hnya teman babah jumpa business partners dia n skit2 aku belajar selok-belok handle customer dr negara luar..waduh,mmg payah dr segi language..mcm ckp anjing ngan kucing...babah dok speak in english,cina ni lak bantai mandarin...nasib baik la ader translator..translator ni student mesia yg study kat beijing universiti..so sng la skit perjalanan meeting tu n alhamdulilah kata sepakat dicapai..akhirnya company ayah aku n company ini bersetuju co-operate smpena olimpik 2008 nnti....


3malam aku meeting bersama babah semata2 nak menyakinkan pihak sebelah sini...tp yg beshnyer siang,aku berjalan sakan wpun malam kena perah idea...ikut tourist guide biasalaa,jalan sakan...ari pertama g the summer place dimana kwsn ni maharaja dia dtg bercuti hnya pada musim panas..selain dr itu,dia dok tmpt len..dpt la snap beberapa pic...

pastu bw g makan kat restoran halal n suprisenyer kat situ ader lebey 4 group org mesia dtg bercuti..ptt la ms dlm flight,ramai sgt org mesia..rupa2nyer msg2 nk merasa winter kat negara owang..almaklumla negara sndiri xrs..aku xderla excited benor sbb setahun kat overseas,puas dh rasa...n setiap kali mkn jumpa ajer group mesia yg sm..g mana2 pun sm..either kitaorg smpai dulu ataupun dewang smpai dulu...dpt la kenal ngan beberapa mamat..hikhikhik...jual minyak dewang seh...dpt la tukar no fon...(gatai sggh)tp bukan aku ok...aku jual mahal gak..abeh dh 3-4 hari dok jmpa je,mn x berkenan....kahkahkah

esoknyer g the forbidden city..tmpt tggl maharaja ms time dinasti ming..terkejut aku dpt tahu bini dia seramai 3000 orang..(gundik sahaja laa)..permaisuri yg diiktiraf cuma sorg je..xabeh pakai dlm setahun tu..hish2...selama 2 jam berjalan kat area tu..sbb sgt luas...909 hectar persegi..dr kul 9pg-11tghari kat sn..then trs g lunch..ptg tu pas penat berjalan,g bw urut kaki lak..lega skit n smpai tertido aku kesan kena urut...hikhik...malam mcm biasa g meeting la..sebab dewang wat mlm coz kul 6 dh gelap..start kul 7mlm-10mlm..

next day aku g great wall@tembok besar@tembok panjang china..semua tu sama ajer...ader 4000 anak tangga..aku start pnjt dr tengah..aku dpt pnjat smpai anak tngga ke 452..warghh!letih banget..ader kwn ayah aku smpai stage ke3..aku smpai ke2 je..itu pun rs mcm nk mati...yalah lepas makan tu then panjat...mmg setiap 2anak tngga rehat..hikhikhik...452 anak tngga amik ms 1 jam..trn lak 1/2jam..our tourist guide bg tempoh 3 jam..tp ader gak xtrn2 pas 3jam sbb excited tgk bndr china dr atas smpai kena wat annoucement..so bergema la malay language kat tembok china tu..wah!bangga tu....:))

asalnyer msg2 nak panjat smpai 1000 konon...bajet mcm tngga bt caves tu la..sekali tgk,anak tngga dia tggi2 belaka antara satu sm len..kena angkat tggi punyer kaki...tp aku kagum ngan ader sorg nenek ni..dia kt umur dia 63thn dok shanghai..dia bernazar smpai 1000 anak tngga berdoa spnjg anak tngga utk anak dia..berdoa agak cepat kawen...hehehe kelakar gak bila dgr dia cite..so aku shaja2 la setiap kali naik tngga,aku wat hajat sendiri...mcm2 la aku mintak...mcm syirik kan tp aku just men2 je....huhuhu...

smpai atas je aku menjerit kegembiraan...semua org tgk..lantak la janji aku release tension aku..stress la konon...tp mmg ni impian aku nk pegi semua 7 wonders..alhamdulilah,aku dh g great wall,effeil tower,n taj mahal..wah..ader 4 tmpt lg...tp tmpt keajaiban dunia dh up lg..byk lg diiktiraf...so kena la tgk mn yg berkesempatan....sgt2 seronok la berada kat atas...wpun ader matahari tp angin sejuk dia mencecah 1 drjh celcius..sgt sejuk..tp disebabkan berpeluh,aku x terasa la sgt...mmg ramai la owang yg panjat..smpaikan beratur2 nk naik..semua nk pegang tiang tepi tu sbb gayat..xderk pun nk jalan tgh2...hehehe

naik amik ms 1 jam tp trn 1/2 jam je..sbb trn kan so laju la skit...leh berlari2 lg..hikhikhik...bangga2 dpt naik smpai 452 anak tngga..bt caves pun just ader 212 je..so next time leh la ku pnjt bt caves lak..hihihi

next day g shopping ler plak...shopping xagak kan...tp bukan aku laa..mak aku byk shopping table clothes la,silk la,beg lg pastu ngan bj2 utk menantu2 n anak2 dia..smpaikan babah kt,"yah,jom la g meeting..kalu tggu mak,alamatnyer bankrup ler...hikhikhik"..so aku tgglkan mak n jiha kat situ ngan kwn2 yg len..aku n babah g meeting bersama 2-3 owang lg pekerja com babah....

balik ari ahad flight kul 5ptg n selamat smpai di KLIA kul 12tgh malam...tggu beg la lmbt.almaklumla smpai 7 beg kan...hehehehe...balik je trs tertido sbb dlm kapal xleh tido..smpat sembang ngan sorg pramugara nie..aku dok blkg sekali dgn ngan kabin dewang..so ms xder wat apa2,sj la dia dtg borak2 ngan aku...mula2 tu xnak layan sebab nnti kt kaco wat keje lak tp bila dia yg lebey2,layan ajer la...nm dia khairul,br 1st time jd steward terbang ke beijing, sblm ni 2 years terbang domestik...kelakar gak mamat nie..tp xnk laa lebey2 nnti apa kt passengers len lak..dia ader bg no fon dia,tp sbb dia tulis atas tisu,n tisu tu hancur ms aku antar dry cleaning winter coat aku..so harap maaf la,xdpt nk contact...kehkehkeh

No comments: